Rockall

Rockall, een onbeduidend stukje rots, ergens in een grote woeste Atlantische oceaan, van ongeveer 25 bij 25 meter. Een stukje niemandsland dat verschillende landen en zelfs Greenpeace heeft getracht te claimen. Zonder resultaat, want volgens intenationale regels kan een eiland alleen geclaimd worden als het permanent bewoond is. Geen mens heeft het er, ondanks stevige voorbereidingen langer volgehouden dan zo’n 40 dagen.

Maar stel dat we het bewoonbaar te maken? Innovaties op het gebied van energie, voedsel, huisvesting maken dit mogelijk. We zouden dan een hele nieuwe maatschappij kunnen starten op dit kleine stukje aarde.

Rockall maakt dit scenario fysiek door initiatieven, mensen en ideen een podium te geven. In Reykjavik, IJsland zal deze zomer een popup ambassade geplaatst worden. Een plek waar op zowel technologisch als sociaal vlak tentoongesteld wordt hoe leven op Rockall eruit kan zien.